Tijdens de Vredesweek werd er op twee momenten in de Bevrijdingskerk gesproken over de heftige gewapende conflicten die woeden. Maandag 16 september organiseerde de PAX Ambassade Wageningen een discussieavond over de toestand in Israël en de Palestijnse bezette gebieden. Een week later op maandag 23 september werd er binnen het kader programma vorming en toerusting van de protestantse gemeente gesproken over de oorlog in Oekraïne.



Op 16 september werd er onder leiding van Jack Bogers werd met drie inleiders gesproken over Israël en Palestina. Jan Jaap Oosterzee is nu hoofd Public Affairs bij PAX, maar werkte ook jaren aan vredesprojecten in het Midden-Oosten. Radi Suudi is freelance journalist en consultanten heeft een deels Palestijnse achtergrond. De derde inleider was de Wageningse oud-studentenpredikant Johannes Diepersloot, iemand die zich ook veel in vredesvraagstukken heeft verdiept.
Jan Jaap van Oosterzee en Radi Suudi reflecteerden op de gebeurtenissen van 7 oktober vorig jaar met de gewelddadige actie van Hamas en de disproportionele reactie van Israël in Gaza die daar op volgde. Beiden hadden ruim aandacht voor de ontstaansgeschiedenis van Israël en een aantal sleutelmomenten in de periode daarna. De positie voor Palestijnen is daarbij telkens uitzichtlozer geworden.
Ook dominee Johannes Diepersloot keek in zijn bijdrage terug, maar dan vooral hoe er vanuit kerken naar de ontwikkelingen wordt gekeken. Kerken voelen een nauwe verwantschap met het Joodse volk en zeker in de jaren kort na de Tweede Wereldoorlog was er veel steun voor oprichting van de staat Israël vanuit vrijwel alle kerken. In een deel van de kerken verschoof die houding en kwam er meer oog voor de oorspronkelijke bevolking, onder meer onder invloed van Joodse filosofen en theologen als Hannah Arendt en Martin Buber.

Voor de avond op 23 september in de Bevrijdingskerk was professor Heleen Zorgdrager uitgenodigd. Ze is hoofd van de leerstoel Interculturele Theologie en Misiologie aan de Protestantse Theologische Universiteit. Zij heeft ook veel contacten in Oekraïne door haar aanstelling als gasthoogleraar aan de katholieke universiteit van Lviv.
In haar betoog gaf ze veel uitleg over de positie van de kerken in zijn algemeenheid en in relatie tot de oorlog die nu woedt, zowel in Oekraïne als in Rusland. De hoogleraar zwengelde ook de discussie aan over de christelijke vredesethiek. “Wat bieden de verschillende tradities die we daarin kennen ons vandaag de dag, nu de roep veelvuldig klinkt om meer te investeren in bewapening en defensie. Je zou daarop meer reacties vanuit kerken verwachten, maar het blijft op dit punt opvallend stil”, aldus professor Zorgdrager